2011. október 24., hétfő

UREI 545 és 546 EQ clone project

Még a gyratoros projekt előtt megterveztem ezt az UREI másolat projektet amiről most fogok írni. Már régóta akartam egy sokoldalú parametrikus hangszínállítót vasként is, mert irigylem a szoftveres VST effektek tudását. Itt van például ez a csomag, remek a minősége, és nagyon sokat tud:

Sok közöttük parametrikus, rengeteg csatornával és állítható paraméterrel, mellesleg zajtalan és nem vesz el a dinamikából. Talán túlzás azt gondolni hogy ezeknek a szoftveres VST effekteknek a minősége reprodukálható analóg alkatrészekkel, mégis akartam egy ilyet legalábbis lehetőségként. Ez a projekt is még csak tervként van kész, nem építettem még meg. Ez a 2. tervem a 3 aktuális hangszínállítós projektem közül.

Azért esett az UREI-re a választás, mert nagyon dicsérik. A felhasználók szerint énekre és gitárra egyaránt jó, régi, analóg áramkör. Hogy mennyire régi, azt jól bizonyítja hogy a kimenetén még trafó illeszti az impedanciát/jelszintet. Ezt persze lecseréltem egy jFET-es illesztő áramkörre bízva benne hogy nem ront a helyzeten.


Annyiban hasonlít ez is az előző gyratoros projekthez, hogy ez is modul rendszerű. Egy nagyobb alaplapba kell kisebb áramköröket forrasztani mintha csak számítógépet készítenénk.

Képgaléria a tervekről:


Ennek a projektnek nincs különállóan is használható áramköre mint a gyratorosnál az 5 csatornás panel mert ez az EQ eleve túl bonyolult nem érdemes egy panelre rázsúfolni mindent. Csak modulokból áll:

Az EQ modul:

Ez nem több mint maga a hangszínállító. Ezt kell a többi modullal együtt az alaplapok valamelyikébe szerelni. Van az 545 típushoz 4 csatornás alaplap, az 546-hoz pedig 4 és 6 csatornás. Ezen kívül két modul van még: az egyiken 2 illetve 3 potméter van, ezek vannak kivezetve az előlapra. Minden csatornának 3 beállítási lehetősége van: Q (jósági tényező), frekvencia, és az emelés-vágás. emiatt nagyon jó lenne egy képlet ennek a modulnak az értékeit kiszámolgatni, amit sajnos nem találtam meg, de erősen gondolkozom rajta.

3 potmétert tartalmazó modul a csatornákhoz 3 paraméter (Q, Fr, Cut/Boost) külön állítására:


...és van 2 db potmétert tartalmazó modul is az áramkör elején és végén elhelyezett alulvágó és felülvágó filterekhez, valamint az alaplap legvégén is van egy gain/volume potméter páros:


Ezeken kívül van még egy "power filter" modul ami a tápfeszültséget szűri a kisebb zaj miatt:

Ennek a modulnak azonos kapcsolás mellett van 3 féle PCB-je, egy széles de alacsony, és keskeny de magas, és még egy a kettő között, attól függően hogy fér el a legjobban. Nem kötelező használni, össze lehet kötni a 12-7-es és a 8-11-es lábait ha valaki fölöslegesnek tartja.

A projekt legfontosabb része az alaplap, amiből többféle is van. Először is van a 4 és 6 csatornás ami az UREI546-el majdnem megegyezik:


A modulokat a rengeteg aljzatba kell beforrasztani:



Ezen kívül van egy 6 csatornás alaplap is, ami ennél jóval nagyobb a szükséges potméterek miatt. Erről csak link.

Van még egy korábbi változat, amibe kicsit több alkatrész, viszont kevesebb modul kell:

Ez szinte megegyezik az UREI545-el, attól eltekintve hogy a potméterek itt is modulosak de maga a hangszínállító áramkör az nem, ellentétben az 546-ot másoló tervhez.

A PCB:

Ebből ami az 545-re hasonlít nincs többcsatornás verzió. Ebbe viszont nem kell hangszín modul csak power filter és potméter.

Ezeknek a hangszínállítóknak még a nagyszámú potméter ellenére is mindegyike mono. Alapvetően hangosításhoz, hangszerekhez vannak kitalálva, hol is a két oldalt (L, R) másképpen szokták beállítani, ezért eleve nem dolgoznak sztereo hangszínállítókkal. A másik akadály, hogy bizonyos paramétereket eleve sztereo potméterekkel kell szabályozni, annak ellenére is hogy maga a modul csak egy csatornás. Sztereo alkalmazásra tehát két ilyet kell építeni, csatornánként 3-3 potméterrel ami nem kevés, a 4 csatornáshoz 12 potméter, + alulvágó és felülvágó filterek, + gain az 15 potméter, sztereo ennek a duplája. A 6 csatornáshoz 18 + 3 potméter kell.

És végül természetesen a tápegység:


Példák az UREI546 4 csatornás hangszínállító modul kondenzátor értékeinek:
  • Low band: C(a) and C(b)= 100nF ; C(c) = 1uF - 30Hz-330Hz
  • Low-Mid band: C(a) and C(b)= 27nF ; C(c) = 100nF - 110Hz-1.2kHz
  • High-Mid band: C(a) and C(b)= 8nF ; C(c) = 100nF - 390Hz-4.2kHz
  • High band: C(a) and C(b)= 2.2nF ; C(c) = 100nF - 1.4kHz-15kHz
UREI545 több csatornás modulhoz:
  • Low band: C(a) and C(b)= 100nF ; C(c) = 100nF - 24Hz-310Hz
  • Mid band: C(a) and C(b)= 13nF ; C(c) = 100nF - 190Hz-2.24kHz
  • High band: C(a) and C(b)= 2.5nF ; C(c) = 100nF - 960Hz-12.5kHz
Multiband modul kondenzátorai (kapcsolós, csak 545-ös 4 csatornás alaplap):
  • Multiband Low: C(a) and C(b)= 160nF ; C(c) = 100nF - 15Hz-200Hz
  • Multiband Mid: C(a) and C(b)= 16nF ; C(c) = 100nF - 150Hz-2kHz
  • Multiband High: C(a) and C(b)= 1.6nF ; C(c) = 100nF - 1.5kHz-20kHz
A potmétereket tartalmazó modul értékei:

UREI546 clone:
- Low cut and high cut: 55k stereo (P4)
- Bandwidth (Q): 10k mono (P2)
- Frequency: 55k stereo (P1)
- Boost/Cut: 10k mono (P4)

UREI545 clone:
- Low cut and high cut: 50k stereo (P4)
- Bandwidth (Q): 10k mono (P2)
- Frequency: 10k stereo (P1)
- Boost/Cut: 10k mono (P4)

Mindkettőhöz:
Kimeneti gain: 5k mono (P4)

Fontos lehet, hogy aki a modulrendszerűt és a 4-nél több csatornásat szeretné kipróbálni, saját egyedi csatornákat alakíthasson ki. Ezeket kiszámítása nem egyszerű történet, hiszen bizonyos határok között 3 paraméter módosítását kell megvalósítani határértékekkel, nem egyszer mono csatornában is stereo potméterekkel.

A hangszínállító modul kapcsolási rajzából kell kiindulni.

Upgrade:
Egy táblázat 6 és 10 csatornás UREI 546 kiszámításához.

Elég nehéz pont ez alapján a rajz alapján korrekt képletekhez jutni, mindenesetre az 545-ös eredeti kapcsolási rajzon van még egy 3 állású kapcsolóval kialakítható "multiband" szekció. A konkrét képletnek még nekem is utána kellene néznem:

Pár link ami segíthet számolgatni:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése