Első körben a kapcsolást 8 csatornásra módosítottam, és ezt is leszimulálta, ugyan annyi idő alatt mint az 1 csatornás filtert. Az egyszerűbb rajz miatt kivettem a DC feszültségforrásokat és simán VCC/VEE feszültségforrásokkal helyettesítettem, a ki/be kapcsolónak sincs igazából semmi értelme. A leegyszerűsített áramkör mind a virtuális műszerekkel, mind az AC analízissel hibátlanul futott miközben mást is csináltam a gépen.
Először is kellett egy képlet amivel a 20-20kHz közötti tartományt beosztom 8 részre. A 10 csatornás parametrikus EQ-t túlzásnak tartom, de az analízis során szerintem a 8 is sok. Még az URS szoftveres effektjeiben is 5 csatornás a parametrikus equalizer. Első körben ki kellett találnom hogy a felső, középső, vagy az alsó tartományt hogyan osszam be, mekkora legyen a Q, és a szabályozási tartomány. Ezeket az alkatrészek megváltoztatása után az AC anlízissel igen könnyű beállítani.
Találtam egy oldalt, ami két határérték között kiszámítja a geometriai középértéket. Ezen az oldalon lehet beosztani egy tartományt tetszőleges részekre. Ez persze nem túl elegáns megoldás. Hiszen beírjuk hogy 20kHz és 100 Hz között hol a középérték, és van 3 csatornánk:
Majd utána tudunk csinálni még 2 csatornát, 1414 és a 100 közé 1-et, és 1414 és a 20000 közé még egyet. Az 5. Talán nem véletlen hogy az URS ilyen hangszínje is 5 csatornás. Utána még tehetünk további középértékeket mindegyik kiszámolt érték közé, de akkor 9 csatornánk lesz. Ezzel a módszerrel sem 6, sem 8 csatornás EQ-t nem tudunk elegánsan számolni. Esetleg még lehet olyat, hogy a végső értéket 40kHz körülire állítjuk be, kiszámolunk ehhez 9 középértéket, és az utolsót kidobjuk, így marad 8, ahol a 8. érték 20kHz közül lesz. De ez nagyon amatőr megoldás.
Az igazán elegáns megoldás egy Excel táblázat. Sajnos nem az én művem, Frank Walker segített a képletben. Az Excel táblába csak beírjuk a kezdő és végső frekvenciát, hogy mennyi csatornát szeretnénk, és kidobja az eredményt a geometriai középértékekkel és egy logaritmikus egyenessel.
Először is ellenőrzés képen egy összehasonlítás az Excel eredményeivel és az UREI eredeti adatlapjával:
Az Excel 4 csatornára:
Nézzünk több csatornára táblázatokat:
=IF(C8<$D$5,$D$3*10^((LOG10($D$4)-LOG10($D$3))*(C8-1)/($D$5-1)), IF(C8=$D$5,$D$4,IF(C8>$D$5," ","?")))
Ez számolja a középfrekvenciákat a két határérték között. D3-as cellában van az alsó érték, D4-es a felső, D5-ben a csatornák száma. A C oszlop a 8-as sortól meg van sorszámozva 1-től addig amennyi a csatornák száma.
10-nél több csatorna már azért lehet problémás, mert nem lehet olyan minimális Q értéket beállítani hogy ennek értelme legyen. Ha kevesebb csatorna kell, 1-1 csatornát a bypass kapcsolóval ki lehet iktatni. Ha kell olyan frekvencia vagy Q ami nem középértéken vagy határértéken áll, azért parametrikus az EQ, hogy ezeket be lehessen állítani.
A mostani tervhez a 8 csatornás táblázat kell, ez lesz a csatornánként elérhető maximális középfrekvencia. A potméter alsó állását majd ehhez beszabályozzuk, hogy ne fogjon át akkora tartományt mint amekkorát 4 csatornás "korában", a közepe pedig majd adódik.
A kapcsolás így módosult:
Mindenképpen az volt a cél, hogy megvehető értékekkel módosuljanak. Ami módosult az eredetihez képest:
- R2 120 Ohm lett 390 Ohm helyett
- R3 1.5 KOhm lett 390 Ohm helyett
Azért, hogy kisebb értékek között lehessen szabályozni a Q értékét, és a maximálisan elérhető Q nagyobb legyen mint volt.
- R5 és R7 potméterek 55 KOhm helyett 22 KOhm, hogy az alsó és felső frekvenciák között kisebb legyen a különbség.
Ezután a csatornáknál csak C1 C2 kondenzátorokat kell módosítani:
- 330 nF
- 150 nF
- 68 nF
- 33 nF
- 15 nF
- 7.5 nF
- 3.6 nF
- C1 = 1.8 nF, C2 = 1.6 nF
Lehet finomítani a középfrekvenciákon azzal, hogy C1 és C2 nem azonos, hanem 2 szomszédos értéket vesz fel. Így mind a két irányba minimális mértékkel elmozdítható a középfrekvencia, és szabályozható a maximális Q értéke is anélkül hogy a középfrekvencia elmozdulna.
Először meghatároztam az első csatorna maximális értékét (zöld), majd lemértem ugyan ezt a csatornát középállásban (kék) és minimális állásban is (piros):
Ezután kezdtem el meghatározni a második csatorna C1 és C2 értékeit, de kíváncsi voltam hogy áll a 3 görbe az eredeti UREI EQ csatornáin:
Ez mind a 4 csatorna, csatornánként 3 frekvencia állással, 0%, 50% és 100%-ra állítva.
Végül nekem az első 3 csatorna nem sikerült olyan szép szabályosra mint az eredeti, ennek az az oka, hogy olyan értékű alkatrészeket nem lehet kapni ami ehhez kéne:
Ez pont a szabályozhatóság miatt nem probléma, inkább csak a görbe nem annyira szép, de az működés közben nem látszik :).
A következő lépés az volt, hogy mind a 8 csatorna elkészült a táblázat alapján:
Sajnos nem sikerült megoldani hogy olyan szépen fedjék egymást a görbék mint a 4 csatornás esetében.
A következő grafikonon 70%-ra csökkentettem a Q értékét minden csatornán. Ez így akkor érdekes, ha kikapcsolunk pár közbenső csatornát, illetve szabályozzuk a középfrekvenciát és az emelés/vágás mértékét.
Végül megpróbáltam korrigálni a görbe hibáit, úgy, hogy a középfrekvenciát lecsökkentettem úgy, hogy a legmagasabb értékek illeszkedjenek egy korábbi görbére (a vékonyabb piros vonal) de ennek végülis nincs semmi értelme. A frekvencia így 93...95% között lett beállítva, csatornánként kicsit eltérő mértékben:
Ehhez a hangszínállítóhoz jelenleg egy 4 és egy 6 csatornás panelem van. Készítek egy olyan modult, amivel tetszőleges számú csatornát lehet összerakni, és kiszámolom a szükséges értékeket 5, 6, 7, 10 csatornára is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése